Tijdens de Lean Six Sigma opleiding je leert naar jouw collega’s te kijken als klanten. Zijn tevredenheid hangt af van de balans van de volgede 3 aspecten:
[black_tick_list width=”100%”]
- Kwaliteit van wat je levert aan hun (CTQ = critical to quality)
- Tijdigheid van je levering (CTD = critical to delivery)
- Kosten/moeite wat zij moeten opbrengen om te ontvangen wat je hen levert (CTC = critical to costs)
[/black_tick_list]
Dit wordt ook CTS Tree (critical to satisfaction) genoemd. Als een van de elementen ontbreekt, dan is de klant/jouw collega niet tevreden. Met Lean Six Sigma projecten werken we aan om de balans weer te herstellen.
Als je werk wilt verbeteren of zoek je naar jouw eerste Lean Six Sigma project dan hoef je alleen maar te luisteren naar jouw klanten en zien waar de imbalans is tussen kwaliteit, tijdigheid en kosten.
De “andere perspectief” is dat je naar jezelf en naar jouw werk kijkt door de ogen van de ontvanger (klant, collega). Je bent niet zelf-gericht maar klant gericht. Het gaat niet om “ik, ik, ik” maar om het zoeken naar betere klant/client/patient/collega tevredenheid.
Mjin vrouw is soms dood moe van mij omdat ik constant door de “Lean Six Sigma bril” de zaken bekijk.
Als je bijvoorbeeld in een restaurant bent, je zult snel de 3 aspecten herkennen:
- hoe lang moet je wachten voor dat jouw eten opgediend wordt (CTD)
- is het eten lekker (CTQ)
- is de bediening vriendelijk en attent (CTQ)
- betaal je niet te veel (CTC)
Zie je het ook?
Hoe zit het met jouw werk? Welke aspect zou je daarin kunnen verbeteren?
Laat jou reactie achter. Ben benieuwd.
Met vriendelijke groet,
Peter
M.Sc. Peter Herku MBA, Lean Six Sigma